Zomer in Kassel

28 april – 1 mei 2012

Het zou een lang weekend Opaalkust worden maar de weergoden zijn ons niet gunstig gezind. Week na week zien we niets dan grijze lucht en regen. Ons sinds lang geplande weekendje dreigt letterlijk in het water te vallen en er is zo te zien geen uitweg. Overal in Europa is het van het zelfde laken een broek, behalve dan in de voormalige oostbloklanden en Griekenland, maar dat is toch te ver. De avond voor het vertrek probeer ik op internet de bestemming te vinden met de meeste kans op droog weer. Gevonden! Zaterdag wordt een stralende dag voorspeld in Straatsburg en de dagen erna is wat motregen het ergste wat ons kan overkomen. Oef, het zag er eerst naar uit dat we gewoon thuis zouden blijven maar er is dus hoop.

’s Ochtends voor het vertrek kijk ik nog even de voorspellingen na en ’t is weer prijs. Niet langer motregen in Straatsburg maar buien en onweer. Wat nu? Opaalkust: no-go, Straatsburg: no-go … Nieuw speurwerk op de site van het KMI levert een nieuwe bestemming op: Kassel in Duitsland. Snel wat googlen leert ons dat daar een park en een kasteel zijn, meer hoeven we niet te weten, we zien daar wel verder.

(km-stand bij vertrek: 654 km)

De weg naar Kassel

Dag 1 (za 28 april): heenrit

Nu we een definitieve bestemming hebben, kunnen we de camper laden. Rond half elf zijn we klaar en de baan op. We doen het rustig aan en rijden de zon tegemoet. Exact 6u later komen we aan op de camperplaats in Kassel (Giesenallee 7, 34121 Kassel – N 51°17’33” , E 9°29’15”).  Deze ligt vlak naast een camping (Fulda Camp) en is voldoende ruim om zeker een 14-tal campers te stallen. Onderweg is het weer fantastisch geworden, echt topzomer! De binnenthermometer duidt 34° aan en buiten is het echt heet. Een staanplaats kost 7€/24h. Stroom kost 50cent/kWh. Er zijn echter slechts 10 aansluitingen. Vanavond doen we niets meer, behalve genieten van een mooie avond in het zonnetje. Plots duikt een roofvogel het gras in voor ons, maar voor een mooie foto gaat het allemaal wat te snel en is het wat ver.

Afgelegde weg: 430km (km-stand 1084)

Op de camperplaats

Dag 2 (zo 29 april): Orangerie

Op zondag is hier normaal gezien niets open dus gaan we wandelen in het park (Staatspark Karlsaue) dat vlakbij ligt. Ik ben vooral benieuwd naar het kasteel dat er zou te bezichtigen zijn. Het park is echt prachtig aangelegd met een enorme diversiteit aan bomen en heel veel ruimte. Uiteindelijk komen we terecht bij de Orangerie waar we heerlijk relaxen op het terras onder opnieuw een stralende zon. Van een kasteel is er echter geen sprake, misschien wat verder? In de Orangerie zelf bevindt zich een museum over astronomie.

Orangerie

Meer is hier niet te zien en we gaan de stad verkennen, op zoek naar het infobureau van toerisme. We komen terecht in een moderne stad met veel open ruimte en brede autovrije winkelstraten. Alles is dicht zoals verwacht, ook het toerismebureau. Maria’s oogjes fonkelen al bij het zien van dit shopping paradijs en we beslissen morgen terug te keren. In Kassel bevindt zich ook het eerste permanente theater van Duitsland dat nu plaats biedt aan het Natuurkunde Museum. Het Fridericianum is het allereerste openbare museum gebouw op het Europese vasteland. We keren terug door het park en hebben er uiteindelijk een fikse wandeling op zitten.

Natuurkunde museum

Dag 3 (ma 30 april): shoppen in Kassel

Vandaag brengen we een uitgebreider bezoek aan de stad. Die blijkt inderdaad een waar winkelparadijs te zijn met naast een lange brede autovrije winkelstraat ook nog eens een aantal grote winkelcentra. Ik vind er zelfs 2 modellen TeVa sandalen, waarnaar ik al lang op zoek was, maar nergens meer kon vinden. Uiteraard vind Maria ook wel wat leuks in de vele winkels 😎

Shopping Center

In het toerismebureau koop ik een boekje over Kassel waar ik eindelijk mijn kasteel vind. Dat bevindt zich helemaal aan de andere kant van de stad in het Wilhelmshöhe Palace Park. Het grootste en mooiste bergpark van Europa volgens het boekje. De foto’s laten heel wat vermoeden en we beslissen om zeker snel terug te keren om dit park te bezoeken. Er zijn meerdere kastelen (Wilhelmshöhe Palace, Hercules Monument), watervallen, serres en stallen te zien en nog veel meer.

Dag 4 (di 1 mei): naar huis

Het lange weekend zit er weer op. ’s Nachts heeft het deze keer geregend! Bij het opstaan is er echter geen vuiltje meer aan de lucht en baden we, zoals het hele weekend al, in de zon. Alvorens naar huis te rijden wil ik toch nog een glimp opvangen van dat kasteel! Het wordt een stijle tocht. We dachten eerst dat een volgend bezoekje wel zou lukken per fiets maar we weten nu dat we maar best het openbaar vervoer nemen. De weg klimt zo’n 11 km onafgebroken tegen minstens 4%. Bovengekomen is er jammer genoeg enkel parkeergelegenheid voor gewone auto’s en rijden we noodgedwongen verder na een vluchtige blijk op het Hercules Monument. Net voor de Nederlandse grens eten we een ‘routiers’ maaltijd in een truckstop.

Routiers food

Iets na half zes komen we thuis, nadat we eerst de camper een flinke wasbeurt geven. Met het rijden in dit warme weer is de voorkant immers één en al insektenlijkjes. De tocht verliep bij mooi weer en we zijn blij dat we ook thuis wat zon hebben. Dat zou echter van korte duur zijn.

Afgelegde weg: 850 km (km-stand 1504)

[nextgen_cooliris id=18]

Moby … de laatste foto’s

10 april 2012

Vandaag merk ik op de website van Dicar dat ons oude rijdend huisje reeds te koop staat en ze hopen er zo te zien nog een fikse duit aan te verdienen ook. Ze laten er geen gras over groeien maar gelijk hebben ze. Het was een top camper waar je steeds kon op rekenen. Ziehier nog even de allerlaatste foto’s (genomen door Dicar voor tweedehandsverkoop) om daarna definitef afscheid te nemen …

[nextgen_cooliris id=19]

Moby 2.0 is gearriveerd!

5 april 2012

Vandaag nemen we afscheid van onze trouwe vierwieler. Om 10u30 heb ik een afspraak bij Dicar, waar ik ze een beetje met lede ogen achterlaat. Terug naar het begin want daar hebben we ze ook zoveel jaren geleden gekocht. Hopelijk vindt ze snel een nieuw baasje.

Maar niet getreurd! Vandaag mag ik ook de spiksplinternagelnieuwe McLouis Tandy 650 mee naar huis nemen die we bestelden op Mobicar 2011.

Op weg naar huis is het nog wat wennen maar ze rijdt echt lekker. Na een snelle hap gaan we ze showen aan een deel van de schoonfamilie.

[nextgen_cooliris id=20]

Hieronder ook nog wat foto’s van het interieur, van de Dicar site afgehaald. Je ziet het standaard interieur. Wij namen voor onze Moby een upgrade naar een leder(look) interieur.

[nextgen_cooliris id=21]

 

Mobicar 2011

5 en 6 november 2011

Vandaag brengen we een bezoekje aan Mobicar 2011. Er zijn immers een paar kleinigheidjes voor de camper waarnaar we op zoek zijn . We zijn ook wel nieuwsgierig naar de voorwaarden  die we kunnen bedingen bij de verschillende verkopers. Ook willen we graag uitvissen hoeveel onze huidige ‘Moby’ nog waard is. Bij Urbano en Dicar laten we ons de verkoopspraatjes welgevallen en vissen we uit hoe ver ze willen gaan qua opties en overnameprijs. Dicar spant hier echt de kroon. Maar we zijn niet op zoek naar een nieuwe. Onze ‘Moby’ is nog in tiptop shape en kan zeker nog jaren mee.

Door het bekijken van al die mooie campers en de gesprekjes met de verkopers beginnen we stilaan toch de voor- en nadelen af te wegen van een eventuele nieuwe koop. Moby wordt volgend jaar immers 10 jaar en heeft er toch wel al heel wat kilometers opzitten (139.000). Hoewel ze nog in topshape is, zijn er toch een aantal dingen die ons een beetje storen aan haar. Voor ons tweetjes is de grote U-zit achteraan overbodig geworden en we willen toch graag een cabinegedeelte dat deel uitmaakt van het interieur door draaibare stoelen. Nu is het binnenste precies in 3 grote aparte stukken verdeeld wat het niet echt gezellig maakt. We willen ook veel meer licht binnen.

Thuisgekomen is een nieuwe camper het gespreksonderwerp van de avond en er wordt heel wat gewikt en gewogen. We beslissen om op zondag nog eens terug te gaan naar Mobicar om misschien nog betere voorwaarden in de wacht te slepen. We hebben immers niets te verliezen. Onze camper kan nog jaren mee en we hoeven niet per se een nieuwe. We staan dus sterk om te onderhandelen.

Een aantal campers kunnen ons bekoren: een Granducca Garage P, een Benimar Mileo 236 en ook de McLouis Tandy reeks is niet mis. Van die laatste staat er op de beurs echter geen model met de slaapkamerindeling die ons aanspreekt. Er staat er wel eentje in de toonzaal te Geel. Uiteindelijk laten we ons verleiden door de Mileo. Als we ooit een nieuwe camper zouden kopen zou die ook kleiner zijn dan de huidige want parkeren in een stad is soms wel een probleem.

In de loop van de week gaan we bij Dicar de papieren in orde brengen maar daar staat net die McLouis Tandy 650 waar we meer interesse in hadden maar niet op de beurs stond. We hakken de knoop door, het zal dan toch deze worden. Binnen een 4-tal maanden zijn we de trotse eigenaar van deze nieuwe camper. Nu maar hopen dat er geen vertragingen in de levering optreden.

Dat wordt ze !

 

Denemarken en Zuid-Zweden

29 juli – 17 augustus 2011

(km-stand bij vertrek: 132.912 km)

Dit jaar gaan we Denemarken en het zuiden van Zweden verkennen. Ook Michel en Karen zijn opnieuw van de partij. Deze keer trekken we wat meer rond. Onze reisgenoten willen eens de ‘camper way of travel’ uitproberen met de caravan. Karen heeft zichzelf opnieuw overtroffen qua reisvoorbereiding. De toch is tot in de puntjes uitgestippeld maar met voldoende vrijheid om hier en daar een andere weg te volgen en we krijgen van haar een schat aan informatie mee over uitstapjes en bezienswaardigheden langs de weg. De reis kan nu al niet meer stuk. Iedereen vreest wel een beetje voor het weer maar de teerling is geworpen!

Dag 1 (vrij 29 juli): Heidenau

Om de tocht wat in te korten en gemakkelijker samen te vertrekken, overnachten Michel en Karen donderdagnacht bij ons. Iedereen staat vroeg maar welgemutst op en om 9u wordt het startschot gegeven. Iets na de middag houden we even halt in Holten (N 52.25252, E 6.43055) om te tanken en te middagmalen.

Pauze in Holten (NL)

Onderweg merk ik dat er iets mis is met mijn richtingsaanwijzers, vermoedelijk slecht contact. Bij manoeuvres naar links gaan deze als een gek aan het knipperen, maar enkel vooraan. Een vervelend maar ook gevaarlijk mankement dat op de camping moet nagekeken worden.

Rond 17u komen we aan in Ferienzentrum Heidenau (N 53.31046, E 9,61587). Op deze camping blijven we 2 nachten (42€, stroom inbegrepen). Ondanks het mindere weer, nemen we toch graag een duik in het zwembad dat we helemaal voor ons alleen hebben. Na het waterplezier gaan we eten in de plaatselijke cafetaria: Ofenkartoffeln mit lachs!

Waterpret op de camping

Afgelegde weg: 537 km (km-stand 133.449)

Dag 2 (za 30 juli): Hamburg

Vandaag brengen we een bezoek aan Hamburg. We nemen de trein in het station van Pinneberg. Vanaf het hauptbahnhof wandelen we naar het zuiden. Onderweg zien we in het historisch Kontorhaus district  een sterk staaltje van expressionistische baksteen bouwkunst van architect Fritz Höger (de baksteenprins van Hamburg): het ‘Sprinkenhof’ en ‘Chilehaus’.

Sprinkenhof

Vanaf de wandelkaai langs Dovenfleet zien we Speicherstadt, het grootste pakhuizendistrict ter wereld dat op een fundering van houten palen is gebouwd. Aan het Tolmuseum steken we de brug over en wandelen verder langs de Neuer Wandrahm. Via de Kibelsteg komen we midden in Speicherstadt terecht.

Speicherstadt en Elbphilharmonie

We wandelen langs de Am Sandtorkai, scheiding tussen oud en nieuw, tot aan het Kesselhaus, waar het Hafencity Infocenter gevestigd is. In deze Hafencity vinden we rondom een centraal dok moderne (kantoor)gebouwen die de oude pakhuizen vervangen. Er is ook een grote concerthal in aanbouw, de Elbphilharmonie.

Hafencity

We steken de Niederbaumbrücke over en wandelen over de kaai langs U-Bahnhof Baumwall met ernaast het merkwaardige gebouw Am Baumwall en verder langs Vorsetzen. Wat verder ligt een oud koopvaardijschip: de Cap San Diego en nog wat verder het museumschip Rickmer Rickmers. De kaai blijven we volgen tot aan de St.Pauli – Elbetunnel. Deze doet een beetje denken aan de konijnepijp in Antwerpen. Vanaf de andere oever heb je een mooi uitzicht op de skyline van Hamburg, maar aan deze kant valt er niet veel te beleven. We duiken dan maar opnieuw 426m lange tunnel in maar we nemen deze keer wel de lift naar boven.

Elbetunnel

De Vismarkt, nog een heel eind verder langs de kaai is het volgende doel. Onderweg passeren we de beach-club Hamburg del Mar, met kunstmatig strand. Wat verderop ligt ook nog een oude U-boot aan het U-boot museum: de  U-434. Aan de vismarkt aangekomen zijn er voorbereidingen bezig voor TV-opnames en kunnen we niet binnen. Stiekem werpen we toch een blik in het interieur.

Stilaan beginnen de beentjes moe te worden en we gaan op zoek naar openbaar transport om terug naar het centrum te brengen. We vinden een S-bahn station op de hoek van de Pepermölenbek en de Reeperbahn.Terug in het centrum is onze citytrip bijna ten einde. Na een bezoek aan het Rathaus sporen we opnieuw naar Pinneberg en vandaar terug met de auto naar de camping.

Rathaus

 

Dag 3 (31 juli): Egtved

Dag 4 (01  aug): Legoland

Dag 5 (02  aug): Ishoj

Dag 6 (03  aug): Kopenhavn

Dag 7 (04  aug): Höör

Dag 8 (05  aug): Ven

Dag 9 (06  aug): Ystad / Skanor / Falsterbo

Dag 10 (07  aug): Lund / Malmö

Dag 11 (08  aug): Marstrand

Dag 12 (09  aug): Marstrand

Dag 13 (10  aug): Marstrand

Dag 14 (11  aug): Marstrand

Dag 15 (12  aug): Göteborg

Dag 16 (13  aug): Skagen / Lonstrup / Saeby

Dag 17 (14  aug): Aalborg Zoo

Dag 18 (15  aug): Aalborg

Dag 19 (16  aug):  Ebeltoft

Dag 20 (17  aug): Ribe

[nextgen_cooliris id=22]

Lago Maggiore

7-23 augustus 2010

Dag 1 (07 aug): Heenreis

Dag 2 (08 aug): Sesto Calende (camping Lido Okay)

Dag 3 (09 aug): Vareze

Dag 4 (10 aug): camping

Dag 5 (11 aug): Arona

Dag 6 (12 aug): Milano

Dag 7 (13 aug): Borromeische eilanden

Dag 8 (14 aug): camping

Dag 9 (15 aug): Venetië

Dag 10 (16 aug): Venetië

Dag 11 (17 aug): Venetië

Dag 12 (18 aug): Venetië

Dag 13 (19 aug): Verona

Dag 14 (20 aug): Füssen

Dag 15 (21 aug): Rothenburg ob der Tauber

Dag 16 (22 aug): Moezel

Dag 17 (23 aug): Moezel

Toscane

2 – 21 Augustus 2009

(km-stand bij vertrek: 111.559 km)

Dit jaar trekken we naar Italië, onze eerste keer. Een weekje staan we, een beetje tegen onze principes van ‘zwervers’ in, samen met vrienden op een camping. Die vrienden zijn caravanreizigers en om een beetje compatibel te zijn gaan we ook wat caravannen met Moby. Daarna trekken we zelf nog wat rond.

DAG 1 (zo 2 aug): Heenreis

We vertrekken om 8u30 en rijden door de gietende regen. Onderweg tanken we in Rheinbach, Bruchsal, Bad Bellingen en uiteindelijk Piotta. Daar is een groot tankstation vlak na de Gotthard tunnel waar we rond 19u30 aankomen en overnachten op de parking.

afgelegde weg: 894 km (km-stand 112.453)

DAG 2 (ma 3 aug): Monteriggioni

We rijden nog een eindje door Zwitserland langs de E35 en steken de Italiaanse grens over nabij Como. We rijden langs Milaan, Parma, Bologna, Firenze, Poggibonsi en zo uiteindelijk naar Monteriggioni. Vanaf Milaan stopt het tijdens de rit eindelijk met regenen. We rijden naar de camping in de hoop vandaag al een plekje te krijgen. We reserveerden immers pas vanaf 4 augustus. De camping is niet echt vlot toegankelijk. Ze ligt op een heuveltop en de weg er naartoe is voor het grootste stuk niet verhard met diepe sporen. De draaicirkel van de camper is zelfs te groot voor de korte bochtjes. Het vergt dus heel wat manoeuvreerwerk om boven te geraken. Ook boven is het erg krap voor onze grote en vooral hoge camper. Het doelpubliek van deze camping lijkt ons eerder rugzaktoeristen te zijn met tenten of kleine caravans. De heuveltop is begroeid met bomen met laaghangende takken waar ik tijdens het rijden constant mee in aanraking kom. Bovengekomen moeten we vernemen dat een extra dag niet lukt en we pas de volgende dag op de camping binnen kunnen. Tijdens het rechtsomkeer maken op de kleine ruimte voor de ingang rijdt ik de achterbumper kapot. Gelukkig heb ik nogal wat duct tape mee. We rijden noodgedwongen dan maar weer de hele heuvel af en overnachten op de parking van de historische site van Monteriggioni. Het is er erg rustig en we staan er zo goed als alleen. We brenge een kort bezoekje aan de ommuurde stad.

afgelegde weg: 541 km (km-stand 112.994)

DAG 3 (di 4 aug): Monteriggioni, Poggibonzi + aankomst camping

’s Nachts trekken er opnieuw zware buien over maar de dag start stralend. We brengen nogmaals een bezoekje aan de historische site en rijden even tot aan de camperplaats in Poggibonzi (N 43.46203; E 11.14593). Rond de middag kunnen we dan eindelijk toch de camping inrijden en we zijn blij onze reisgenoten daar eindelijk weer te zien. Michel en Karen en hun kinderen Quinten en Trixie zijn daar al een paar dagen eerder gearriveerd. We nemen alle tijd om ons te installeren. Omwille van de grootte van Moby kregen we een plaats (#74) toebedeeld toch wel een eindje van hen verwijderd. We hopen dat er snel in hun buurt een mooie plek vrijkomt zodat we samen kunnen staan. Als we klaar zijn nestelen we ons aan het zwembed en genieten van het mooie weer. ’s Avonds zijn we uitgenodigd voor het diner bij Michel en Karen.

afgelegde weg: 40 km (km-stand 113.034)

DAG 4 (wo 5 aug): op de camping

We verblijven dus in camping Luxor, gelegen tussen Poggibonsi en Siena. (http://www.luxorcamping.com/EN/camping.html) Deze camping ligt redelijk centraal in Toscane en dus een uitstekende uitvalsbasis om alle kunststeden te gaan bezoeken. Jammer dat de camping niet echt geschikt is voor campers (ook een deel van het dakvenster van de alkoof rijd ik hier stuk) maar ze is heel gezellig en biedt alle comfort.

DAG 5 (do 6 aug): Siena

Het is vroeg opstaan geblazen voor een bezoek aan Siena. Omdat ‘Moby’ de meeste ruimte biedt beslissen we onze camper als ‘bus’ in te zetten. Zo kan iedereen tegelijk mee. Dat doen we ook zoveel mogelijk voor de andere uitstapjes.

Het avondeten nemen we in het restaurant van de camping

DAG 6 (vrij 7 aug): Volterra

Het avondeten gaat deze keer bij ons door en Maria maakt heerlijke chinees klaar.

DAG 7 (za 8 aug): op de camping

We bouwen opnieuw een rustdag in en Maria en Karen doen ook wat inkopen. Als avondeten krijgen we een overheerlijke paella voorgeschoteld bij Michel en Karen.

DAG 8 (zo 9 aug): Monteriggioni

Vandaag komt er een plek vrij naast Michel en Karen en we maken daar gretig gebruik van om te verhuizen naar #29. De plek is erg ruim en we staan er veel beter en het wordt er alleen maar gezelliger op nu we samen staan. Michel trakteert ons gelijk op een lekkere BBQ.

We maken een fikse wandeling naar Monteriggioni. Het wordt een zware tocht want mijn sandalen zijn niet zo geschikt voor de omgeploegde voren van de  wijngaarden waar we doorheen trekken. De vrouwen en kinderen beslissen al kort na de start dat deze tocht eerder mannenwerk is en keren terug naar de camping. Michel en ik zetten de trektocht alleen verder en het wordt een echte topper.

DAG 9 (ma 10 aug): Firenze

 

DAG 10 (di 11 aug): camping + Monteriggioni

 

DAG 11 (wo 12 aug): Lucca + Pisa

(inbraakpoging camper!)

 

DAG 12 (do 13 aug): Lari

(bezoek aan Dany & Katleen)

 

DAG 13 (vrij 14 aug):

Marina di Carrara via Casciana Terme en Lorenzana langs de Ligurische stranden

DAG 14 (za 15 aug):

rijden via Monterosso al Mare + Levanto + La Spezia (Cinque Terra) en terug via Parma en Modena naar Verona

DAG 15 (zo 16 aug): Verona

 

DAG 16 (ma 17 aug): Sirmione (Gardameer)

 

DAG 17 (di 18 aug): naar Colico (Comomeer)

via Monza en Lecco

 

DAG 18 (wo 19 aug): Kandersteg

 

DAG 19 (do 20 aug): Oeshinensee

 

DAG 20 (vrij 21 aug): Trier

(opnieuw regen!)

 

 

 

 

 

Die Romantische Strasse

Juli 2008

(km-stand bij vertrek: ? km)

Tijdens deze trip gaan we gedurende een 8-tal dagen Duitsland verkennen . Op internet las ik over een heel mooie route in het zuiden: Die Romantische Strasse (meer info). De tocht loopt van Würzburg tot Füssen. Het is onze eerste reis zonder de kindjes.

DAG 1 (do 17 juli)

We vertrekken kort na de middag, na de kat te hebben ondergebracht in een leuk poezenpension. Vanaf Bonn rijden we langs de Rijn, een prachtige route vol kastelen. Op zoek naar een geschikte overnachtingsplaats (weinig voorhanden langs deze route) in Sankt Goarshausen vinden we bij het volgen van de bordjes een camping die te duur en te vol is en helemaal niets te bieden heeft voor campers. Omdat campings zo al niet ons ding zijn, overnachten we op een soort “aire” vlak aan het water, met een mooi zicht op een bocht van de Rijn. locatie: (N 50,17127° / E 7,68793°). Veel slapen doen we hier echter niet. Om het paar minuten dendert een goederentrein voorbij, de hele nacht door. De spoorweg volgt het traject van de Rijn en loopt vlak naast de weg, dwars doorheen alle dorpjes.

DAG 2 (vrij 18 juli)

Onze rit gaat verder langs de Rijn. Kort na ons vertrek passeren we de “Loreley”. In de buurt van Mainz laten we de rivier achter ons en rijden oostwaarts naar het eigenlijke startpunt van de route: Würzburg. Onderweg zijn er heel wat werkzaamheden die ons veel tijd doen verliezen, maar geen probleem, we zijn met verlof. In Würzburg aangekomen blijken de camperplaatsen die ik op internet had gevonden niet meer te bestaan. Ook zomaar even langs de weg parkeren om de stad te bezoeken is er niet echt bij vanwege de drukte in deze toch redelijk grote stad. We rijden dan maar verder naar het eerste dorpje van de route: Tauberbishofsheim. Hier is een gratis camperplaats achter het zwembad (N 49,62110° / E 9,66658°) die plaats biedt aan een drietal campers. We hebben geluk, er is nog net een plaatsje vrij.

Tauberbishofsheim is een leuk stadje met wat huisjes in traditionele bouwstijl waarvan we er later nog veel meer zullen zien. Bij de toeristische dienst kopen we een boekje over de Romantische Strasse. Ik had enkel de route wat voorbereid maar we hadden geen idee wat voor bezienswaardigheden we in de dorpjes langs de route zouden aantreffen. Omdat we ons willen beperken tot de echte toppers (we hebben slechts ongeveer 8 dagen) zullen we een aantal plaatsjes overslaan. Om toch geen onverwachts mooie locaties te missen volgen we wel netjes de route en rijden doorheen alle aangegeven dorpjes. We zien dan wel waar we even halt houden. Na een bezoekje aan Tauberbishofsheim rijden we naar wat volgens ons een echte aanrader moet zijn: Rothenburg ob der Tauber. We komen rond 18u aan en vinden er een erg ruime camperplaats die aangegeven wordt als Parking P2 (N 49,37098° / E 10,18270°). Er staan voldoende wegwijzers om die makkelijk te vinden. Je betaalt er 10€ per 24 uur via een parkeerautomaat (accepteert enkel munten) en er is een servicekiosk en sanitaire blok. ’s Avonds brengen we een bezoekje aan deze wondermooie ommuurde stad, vol pittoreske huisjes, het ene nog mooier dan het andere, en smalle gezellige straatjes.

DAG 3 (za 19 juli)

De hele dag blijven we in deze mooie stad. We maken oa. een wandeling op de stadsmuren (volledig intakt en begaanbaar). Eén van de torens in deze stadsmuur is te bezichtigen (stevige klim tot de top via stijle trappen) en biedt een mooi uitzicht over stad en streek. We brengen ook een bezoek aan het speelgoed- en poppenmuseum. Overal zijn souvenirwinkels met typische streekspullen en er is zelfs een museum over kerstversiering! Heel populair blijken hier ook de poezenafbeeldingen te zijn van Rosina Wachtmeister en de beeldjes van Hummel. Alle handelszaken hebben prachtige uithangborden. In deze stad vind je ook de uitvinders van de streeklekkernij: Schneeballen!

DAG 4 (zo 20 juli)

Vandaag gaat de tocht richting Dinkelsbühl wat opnieuw een prachtige stad zal blijken. We vertrekken ’s morgens vroeg en houden even halt onderweg bij een plaatselijke (rommel)markt in Dombühl en voor een koffiepauze in het historisch centrum van Feuchtwangen. In Dinckelsbühl is er een camperplaats even buiten de stad (N 49,07825° / E 10,32914°) aan 10€/overnachting. We blijven niet overnachten en zoeken een gewone parkeerplaats die we vinden op de parking van een supermarkt. Het is er verschrikkelijk druk en er blijken feesten aan de gang te zijn: Sommerfesten! Historische taferelen worden nagespeeld en er zijn optochten en legerkampen, allemaal prachtig om mee te maken. In de namiddag zetten we onze tocht verder langs Nördlingen. Hier is een gratis camperplaats voor een 25-tal campers (N 48,85563° / E 10,48439°) en ook een sanitaire blok. Het stadje zelf valt een beetje tegen en kan absoluut de vergelijking niet doorstaan met de vorige.

We gaan er dan maar een pintje pakken. Na deze pauze gaat onze rit verder langs Harburg waar ik graag het kasteel ‘Harburg’ bezoek. Hier zijn ook weer kasteelfeesten aan de gang en er is een gigantische parkeerplaats voorzien vlak bij het kasteel. Daar kunnen we echter geen parkeerplaats voor Moby vinden zonder de doorgang voor de anderen te versperren en de parking is stilaan in een ware modderpoel aan het ontaarden door de regen van de voorbije dagen. Na wat rondrijden vind ik een plekje langs de weg maar het is ondertussen al te laat geworden om het kasteel nog te bezoeken. We besluiten om verder te rijden om te vermijden dat we later bij het vertrekken vastgeraken op de parking. Ondertussen is het beginnen regenen en we laten een bezoekje aan Donauwörth voor wat het is, veel meer dan opnieuw wat mooie huisjes is er toch niet te zien. Onderweg naar Augsburg valt de regen ondertussen met bakken uit de lucht. Daar aangekomen vinden we op de camping het enige nog relatief droge plekje (deels stenen ondergrond). De rest van de camping staat half onder water. Een camperplaats was in de buurt niet te vinden, vandaar deze camping (Bella Augusta, 54 Mühlhauser Strasse – N 48,41380° / E 10,92388°) op een 7-tal km buiten het centrum, in de buurt van het vliegveld. Een overnachting kost er 20€. Op wandelafstand (1 km) is er een bushalte aan het vliegveld, die ons naar het centrum brengt. De bus stopt aan het ‘Bahnhof’ (buslijn 305). Voor de terugreis zoek je op de perrons naar traject B, een ticket kost 2,20€.

DAG 5 (ma 21 juli)

Vandaag blijven we de hele dag in Augsburg en overnachten nog een tweede keer op de camping. Deze stad is een waar winkelparadijs en Maria is in haar nopjes. Jammer dat het bijna de hele dag regent. Ik zeul de hele dag rond met ontelbare shoppingbags 😎

Ook aan bezienswaardigheden heeft Augsburg geen gebrek.

DAG 6 (di 22 juli)

Vandaag zetten we opnieuw onze toch verder en starten de dag met een bezoekje aan Landsberg am Lech. Hier vinden we een parkeerplaatsje op de parking van een supermarkt. Bij het wegrijden blijft de achterbumper steken op een rotsblok waardoor deze (de bumper, niet het rotsblok) nu een flinke barst vertoont. Tijdens het achteruit parkeren leek dit rotsblok op een glooiend grasheuveltje waar de achtersteven van Moby perfect overheen kon om zo in de parkeerplaats te passen. Gelukkig vinden we in de supermarkt superglue en Tesa Tape waarmee we alles voorlopig kunnen oplappen. We laten dit de pret niet bederven en zetten de tocht verder naar Schongau. Onderweg zien we gaandeweg de uitlopers van de Alpen dichterbij schuiven. In Schongau aangekomen blijkt de camperplaats (N 47,80783° / E 10,89698°) ingepalmd te zijn door een kermis. We kunnen parkeren langs de Lechuferstrasse maar het regent nog steeds pijpestelen. Het is nog wat te vroeg om in de camper te zitten schuilen voor de regen en we beslissen bij een lekker kopje koffie om opnieuw verder te rijden, direct naar Füssen, het eindpunt van de route. Dan hebben we nog 2 volle dagen om rustig de stad te verkennen en een bezoek te brengen aan het sprookjeskasteel Neuschwanstein. De weersvoorspellingen liegen er echter niet om. We rijden het slechte weer tegemoet terwijl meer noordelijk eindelijk de zomer aangekondigd wordt. Er bestaat een kleine kans dat het ook aan de voet van de Alpen beter wordt, waar we dan ook op hopen. Rottenbuch rijden we vanwege de bakken hemelwater voorbij maar we brengen toch een bezoekje aan de prachtige rococokerk ‘Wieskirche’ in Steingaden.

Op weg naar Füssen passeren we al eens langs het kasteel dat het hoogtepunt van deze reis moet worden. Het kleine kerkje in de buurt levert een al even mooie aanblik. Bij aankomst in Füssen vinden we een aantal naast elkaar gelegen camperplaatsen die allemaal goed vol staan. De nabijgelegen supermarkten zijn allemaal met slagbomen uitgerust dus die zijn geen optie. Toch vinden we nog een plaatsje ondanks het late uur van aankomst (N 47,58204° / E 10,70211°). Een overnachting kost 12€ en het centrum ligt op wandelafstand (1750 m).

DAG 7 (wo 23 juli)

Tegen de verwachtingen in, is het weer redelijk goed als we opstaan, op af en toe wat motregen na. Na ons bezoek aan Füssen proberen we in de namiddag eens Neuschwanstein te gaan bezoeken, nu het overwegend droog is. Nergens vinden we echter nog een vrije plaats om te parkeren en zien ons genoodzaakt een alternatief te bedenken. Een bezoekje aan de Tegelberg dan maar. Daar is parkeerplaats (N 47,56951° / E 10,75590°) zat. Een ritje met de kabelbaan kost 16€ per persoon. Er is vooral veel mist boven op de Tegelberg maar af en toe worden we toch op een adembenemend uitzicht getrakteerd. Laat in de namiddag doen we opnieuw een poging om de ‘koningssloten’ te bezoeken. Deze keer hebben we geluk en vinden we een plekje op een parking (7€). Omdat het al wat later is en een tocht te voet te lang zou duren, springen we snel op het eerste busje dat ons naar het kasteel Neuschwanstein brengt, maar vergeten hierbij beneden eerst een ticket te kopen. Bovengekomen krijg ik te horen dat tickets slechts tot 17u te koop zijn (het is nu net 17u geworden). Nog even naar beneden om er te halen zal dus niet meer lukken. Een bezoek aan het interieur zal dan maar voor een andere keer zijn. Het kasteel zelf is prachtig en de Marienbrücke biedt een goed uitzicht. Van dichtbij ziet het er allemaal wel een beetje te nieuw uit. Na ons bezoekje volgen we de wandelroute die ons naar het oudere kasteel Hochschwanstein brengt, aan de mooie Alpsee. Ondertussen is het schitterend weer geworden.

’s Avonds vatten we dan de terugreis aan. We hebben nog een paar dagen en doen het rustig aan. De terugreis voert ons langs de Bodensee en het Zwarte Woud. Lindau aan de Bodensee is onze eerste stop. Daar is een camping aan het meer maar de voor campers voorziene plaatsen staan allemaal vol (het zijn er niet veel) en het ziet er allemaal heel erg ongezellig uit.

We gaan op zoek naar een betere plaats en vinden die op parking P1 (N 47,55827° / E 9,70039°), netjes bewegwijzerd en op de parking is nog plaats zat. We betalen er 1,5€ voor de eerste 120 minuten en 0,7€ per extra uur via een betaalautomaat.

DAG 8 (do 21 juli)

We rijden langs de Bodensee maar van het meer zelf valt meestal niet veel te zien langs de weg. Overal palmen campings de open plaatsen in en elders is alles begroeid of bebouwd.

In Meersburg is er wel een mooi zicht en we houden er halt voor een koffiepauze. Ondertussen zijn de Alpen stilaan verdwenen uit het decor. Op de weg naar Freiburg, in de buurt van Neustadt staan we meer dan een uur aan te schuiven op een brug.

De oorzaak: werken. Dat zien we pas als we eindelijk bij de werken zelf terechtkomen, van signalisatie vooraf is geen sprake. De weg naar Freibug is volledig dicht en alle verkeer wordt omgeleid via Neustadt zelf, met een monsterfile tot gevolg. Een bordje wat eerder op de baan had heel wat mensen veel tijd kunnen doen besparen. We maken rechtsomkeer en volgen niet de wegomlegging want van ver is reeds te zien dat de file zich nog vele kilometers uitstrekt.

Freiburg proberen we via een alternatieve route te bereiken: langs Lenzkirch

De weg die we nu volgen loopt doorheen de prachtigste valleien van het Zwarte Woud. We houden even halt aan Feldberg waar je een prachtig uitzicht hebt op de Alpen.

Een goed moment om even een hapje te eten. In de namiddag komen we aan in Freiburg waar we een camperplaats vinden in de Bissierstrasse (N 47,99956° / E 7,82559°)

Het weer is fantastisch (+30°) en we genieten van ons bezoekje aan de stad met de nodige terrasjes.

DAG 9 (vrij 25 juli)

Op het programma vandaag staat een rit naar Trier. Deze rit wordt verstoord door heel wat fileleed door werkzaamheden alom. Tussen Straatsburg en Saarbrücken rijden we door Frankrijk en betalen we 8,5€ péage. Nu kunnen we tenminste vlot doorrijden. Het is van korte duur want ook in Saarbrücken staan we opnieuw stil door werkzaamheden. Na de middag komen we aan in Trier. De camperplaats is voor een groot deel ingepalmd door een tentenkamp van zo’n 3000 jongeren van een ‘brandweer-achtige’ organisatie van zowat overal in Duitsland.

DAG 10 (za 26 juli)

Het weer is ronduit fantastisch en de hele dag dwalen we door Trier. Deze keer geen foto’s, we zijn hier al eens de tourist komen uithangen. ’s Avonds kunnen we genieten van het licht- en klankspel van een aanrollend hitte-onweer.

DAG 11 (zo 27 juli)

Het verlof zit er alweer bijna op. We vertrekken ’s morgens naar huis, nemen de nodige pauzes om de reis nog wat te rekken met een kopje koffie.

Trier

10 – 11 mei 2008

(km-stand bij vertrek: 100.550 km)

DAG 1 (za 10 mei 2008)

Onze bestemming is de camperplaats ‘Reisemobilpark Treviris’ gelegen aan de Luxemburgerstrasse 81 in Trier (49,74143 N; 6,62497 E), grenzend aan een camping. Op de camperplaats zijn nu ook alle voorzieningen aanwezig, zelfs douches. De camperplaats is afgesloten met een slagboom.

Een alternatief kan het ‘Messepark’ zijn, op In den Moselauen 2. Deze plaats is er vlak naast gelegen maar is gratis.

DAG 2 (zo 11 mei 2008)

We rijden naar huis langs Luxemburg